Game changer pro práci v Excelu?
Game changer pro práci v Excelu?
Nedávno jsem se zákazníkem řešila aktuální možnosti využití Copilota v Excelu. Přidávání sloupců, tvorba vzorců, filtrování a tvorba kontingenčních tabulek a grafů udělají po první ukázce wow efekt, ale očekávání power userů Excelu jsou mnohem větší.
Proč?
Protože většinu úkonů, které Copilot v Excelu umí, si při troše dobré vůle a znalostech uděláte sami, ale za jakou cenu a jak dlouho? To je to, co je zásadní při používání Copilota nejen v Excelu. Základním uživatelům pomůže vymyslet vzorce a získat logicky uspořádaná data formou kontingenčních tabulek. Kolikrát jste načapali kolegy, jak mají na jedné obrazovce otevřenou tabulku a na druhé kalkulačku? Já to viděla několikrát, a nejen takovým lidem to ušetří spoustu času a práce.
Při diskusi s pracovníky IT oddělení mě zaujal docela jednoduchý scénář, kdy zástupci IT vyžadovali, aby Copilot v exportech telefonních seznamů s kontakty na zaměstnance vyhledal provedené změny, které by pracovníci propsali do kontaktů na webu a intranetu. Ale jak toho docílit, když Copilot v Excelu pracuje s daty na jednom listu? Nejdřív jsem si lámala hlavu, jak to udělat s Copilotem přímo v Excelu bez použití vyhledávacích funkcí a jiných vazeb mezi tabulkami. A pak mě napadlo, co to zkusit v Copilot Chatu?
📋 Zadání: Porovnej prosím telefonní seznamy a najdi v nich všechny změny, které byly provedeny /export-telefonní-seznam-září, /export-telefonní-seznam-říjen. Výstup rozděl do těchto částí: Aktualizace kontaktů, Nově přidané kontakty, Další změny (např. změna pracovního místa, pozice apod.).
✅ Výsledek: Copilot dohledal veškeré aktualizace a změny od organizačního zařazení, změny mobilního čísla, e-mailové adresy nebo pracovní pozice.
Co dál?
Pracovník IT si každý měsíc změny vyhledá v Copilot Chatu. Uloží si vstupní prompt, do kterého bude měnit proměnné ve formě předposledního a posledního exportu, který bude uložen ve OneDrive/SharePoint Online, a pak už jen aktualizuje na intranetu a dalších místech dle potřeby. Rozšířenou variantou může být vytvoření Copilot agenta, kterého napojíte na dokumentovou knihovnu SharePointu Online, kde budou uloženy exporty telefonních seznamů za každý měsíc a následně bude Copilot vytvářet opakovaně stejný výstup.
Co z toho plyne?
Spoustu scénářů, které zahrnují práci Copilota nad více soubory, ať už jde o Word, Excel nebo PowerPoint, odbavíte v Copilot Chatu nebo s Copilotem ve OneDrive nebo SharePointu. Nebojte se hledat jiné cesty, pokud vám Copilot požadavek v konkrétní tabulce nebo souboru nezpracuje. Microsoft dynamicky přidává nové funkce pro Copilota v Excelu a dalších nástrojích, takže nezapomeňte sledovat novinky.
